Nog beter leidinggeven met deze 9 tips

Introductie

Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor de resultaten van je team. Het is belangrijk om je team blij, productief en gemotiveerd te houden. Goed leiderschap helpt een team vooruit, terwijl slecht leiderschap het tegenhoudt. Wil je beter worden in leidinggeven? Hier zijn tien tips die je kunt gebruiken.


1. Het goede voorbeeld geven

Een goede leidinggevende geeft zelf ook het goede voorbeeld.

  • Kom zelf op tijd: Als je wilt dat je team op tijd komt, moet je zelf ook altijd op tijd zijn.
  • Houd je aan afspraken: Als je lunchtijden afspreekt, kom dan zelf ook op tijd terug.


2. Open en eerlijk zijn

Als leidinggevende kun je niet zelf dingen achterhouden en vervolgens wel respect verwachten van je medewerkers, van je teamleden. Zo werkt het niet.

  • Bespreek problemen: Vertel je team wat er aan de hand is en neem ze mee in lastige beslissingen.
  • Houd iedereen betrokken: Dit zorgt voor meer begrip en inzet van het team.


3. Waardering tonen

Waardering geven aan medewerkers aan je teamleden heeft niks te maken met dat je een zwakte laat zien, het laat vooral zien dat je ziet wat ze doen en daar geef je ze erkenning voor. Als je denkt dat iemand een compliment geven een teken van zwakte is dan leef je echt in het verleden.

  • Geef complimenten: Laat regelmatig weten wat goed gaat, niet alleen wat fout gaat.
  • Wees oprecht: Zorg dat je complimenten gemeend zijn.


4. Beter plannen

Mensen gaan nou helemaal goed op structuur en planning, dus ook als je aan het leidinggeven bent moet je hierin het goede voorbeeld geven.

  • Verbeter je timemanagement: Goed plannen helpt om minder 'brandjes te blussen'.
  • Leg uit: Vertel waarom sommige taken plotseling moeten gebeuren.


5. Duidelijke instructies geven

Als leidinggevende is het jouw taak om duidelijke instructies te geven. Check daarom ook altijd of de instructies die je zojuist hebt gegeven ook duidelijk zijn bij degene die ze moet gaan uitvoeren, die ermee aan de slag moet.

  • Geef heldere instructies: Zorg dat iedereen weet wat er van hen verwacht wordt.
  • Voorkom misverstanden: Dit vermindert frustratie en verbetert de resultaten.


6. Vermijd nutteloze vergaderingen

Je ziet in veel bedrijven dat er voor het minste geringste een vergadering wordt gepland, jij als leidinggevende moet er voor waken dat jouw teamleden worden doodgegooid met vergaderingen. Stel bijvoorbeeld bepaalde eisen aan de vergadering en let ook goed op welke mensen er echt bij aanwezig moeten zijn en voor het eigenlijk helemaal niet relevant is.

  • Plan met een doel: Organiseer alleen vergaderingen als het echt nodig is.
  • Houd het kort: Betrek alleen mensen voor wie het onderwerp relevant is.


7. Vertrouw op je team

Vertrouwen is een van de meest lastige dingen als je een leidinggevende bent. Je teamleider vertrouwen en zorgen dat ze daadwerkelijk ook doen wat ze moeten doen is natuurlijk heel lastig, vooral als je misschien een team hebt wat nog niet helemaal stabiel is. 

  • Laat mensen hun werk doen: Je hebt specialisten, laat hen hun kennis gebruiken.
  • Ondersteun groei: Help je teamleden om zich verder te ontwikkelen.


8. Voorkom micromanagement

Een echte leidinggevende is niet een micromanager. Een van de meest frustrerende activiteiten op de werkvloer voor medewerkers is een micromanager.

  • Laat los: Bepaal wat het doel is, maar laat je team zelf uitvinden hoe ze dat bereiken.
  • Wees geen micromanager: Dit frustreert mensen en remt hun initiatief.


9. Leer van het verleden

Mensen maken fouten, ook leidinggevende maken fouten, maar ook je teamleden maken fouten. .Laat mensen fouten maken, leer ervan en ga weer verder. Dat is het enige wat je eraan kunt doen. Je kunt ontzettend kwaad worden, je kunt mensen uitschelden maar uiteindelijk moet je er vooral van leren en kijken of je dit in de toekomst kunt voorkomen.

  • Vraag feedback: Als iemand vertrekt, vraag dan waarom.
  • Verbeter continu: Gebruik ervaringen om te leren en te groeien.


Conclusie

Met deze negen tips heb je een waardevolle basis om beter en makkelijker je team leiding te geven. Leidinggeven is helemaal niet moeilijk, als je doorhebt dat je werkt met mensen. Het zijn geen nummertjes het zijn geen machines het zijn mensen. Leidinggeven aan mensen is misschien wel een van de lastigste dingen, je hebt namelijk medewerkers die naar jou moeten luisteren en aan jouw verantwoording moeten afleggen, vervolgens heb jij waarschijnlijk ook weer een manager of een eindverantwoordelijke die weer verwacht dat jij presteert en waar jij verantwoording aan moet afleggen.  Echter als je deze twee zaken los van elkaar kunt zien, en je kunt de credits geven aan je team leden en je kunt de schuld op je nemen als je team niet goed presteert dan ben je gemaakt om een leidinggevende te zijn. Wil je hier nou meer meedoen? Bekijk dan ook eens de online training "Hoe moet ik leiding geven". Daarin leer ik je in vijf simpele stappen hoe je stap voor stap je team beter en makkelijker kunt aansturen. 

Reactie plaatsen